Onze kersverse programmacommissie bevraagt tijdens deze eerste CLOSE UP het thema burgerlijkheid. Kom langs en verken samen met ons de zin en onzin van het echte burgerlijke leven.
Kerngegevens van evenement CLOSE UP #1 Burgerlijkheid: (klein)geestig? [NL]
17 november 2022

CLOSE UP #1 Burgerlijkheid: (klein)geestig?

De kringverjaardag, A(ardappel)V(lees)G(roente) om half 6, GTST op de bank en tripjes naar IKEA voor de lol; voor velen herkenbare zaken. Toch zal niemand zichzelf met trots als ‘burgerlijk; bestempelen; we lijken ons tegenwoordig vooral voor onze burgerlijkheid te schamen. De associatie is namelijk al snel gemaakt met een gebrek aan smaak en originaliteit. Waar komt dat oordeel vandaan? En is het wel terecht?

Op donderdag 17 november bewonderen en bevragen we ‘het burgerlijke’. Academici, een documentairemaker, een spoken word performance en een groep improv-acteurs pakken het thema uit alsof het een cadeautje is op een kringverjaardag.

• Introductie door programmacommissie VOX-POP
  • Historische perspectieven op burgerlijheid: van afzetten tegen de gevestigde orde naar een elitair smaakoordeel, door Remieg Aerts
  • Smaken verschillen: burgerlijkheid, klassenverschil en smaak, door Marcel van den Haak
  • Q&A met Remieg Aerts en Marcel van den Haak
  • Interview met documentairemaker Lisa Bom over haar tv-programma ‘Typisch’
  • Spoken word voordracht door Mees van Zanten
  • Improvisatie performance onder leiding van Bodei Brouwer, samen met David Breebaart, Joris de Haan en Julius Zuijdendorp
  • Afsluitende borrel

Belangrijke informatie

• Wat? CLOSE UP #1 Burgerlijkheid: (klein)geestig?
  • Wanneer? Donderdag 17 november, 19:30 inloop, programma 20:00-21:30
  • Waar? VOX-POP, Binnengasthuistraat 9, 1012 ZA, Amsterdam
  • Kosten? Gratis! Meld je alleen even aan via de link op deze pagina.

Sprekers

Remieg Aerts

Remieg Aerts is hoogleraar Nederlandse Geschiedenis aan de UvA. Hij publiceert over politiek en cultuur. Een aantal van zijn publicaties gaan over de geschiedenis van burgerschap en burgerlijke cultuur. Tijdens deze CLOSE UP zal hij ons meenemen in de geschiedenis en ontwikkeling van burgerlijkheid. Het is namelijk meer dan huisje, boompje, beestje. Waar het begon als afzetting tegen de gevestigde orde staat het nu vooral voor een smaakoordeel.

Marcel van den Haak

Marcel van den Haak is docent cultuursociologie bij de opleiding Cultuurwetenschappen aan de UvA. Hij promoveerde in 2014 bij de afdeling sociologie op een studie naar culturele distinctie en hiërarchie, met andere woorden: in hoeverre en hoe Nederlanders zich tegenwoordig met hun culturele smaak nog onderscheiden van andere mensen (die ze bijvoorbeeld "burgerlijk" noemen) en of ze cultuur op een ladder van hoog tot laag zetten. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met morele en politieke oordelen over kunst, vaak geassocieerd met 'cancel culture'.

Tijdens de CLOSE UP zal Marcel dieper in gaan op de kwestie van smaak. Er lijkt een verschil te bestaan tussen ‘volks’ en dat wat men als ‘burgerlijk’ bestempeld. Want waarom vinden we café Nol leuk en authentiek, terwijl we niet willen toegeven dat we allemaal met Pasen op de meubelboulevard staan?

Lisa Bom

Lisa Bom is maker van documentaires en human interest televisieprogramma’s bij BNNVARA. Als vaste maker van het documentaire programma Typisch trok ze jarenlang met haar camera het land in om bijzondere, ontroerende, grappige, geestige, opmerkelijke of juist doodnormale verhalen te maken. Burgerlijkheid komt hier vaak om de hoek kijken.

Waar veel mensen en gezinnen burgerlijk overkomen is dat volgens Lisa Bom misschien wel een dekmantel voor wat eronder zit. Haal je alle regels en gewoontes weg die (door de maatschappij of door onszelf) zijn opgelegd dan zie je dat iedereen eigen en anders is. Zolang je maar lang en goed genoeg naar iemand kijkt.

Mees van Zanten

Mees Elias van Zanten [die/diens/hen/hun] is een wannabe woordkunstenaar, afgestudeerd Neerlandicus, model en acteur, maar werkt daarnaast ook gewoon in de bediening om diens (anti-)burgerlijke bestaan te kunnen financieren.

Diens teksten ontstaan veelvuldig uit persoonlijke alledaagse frustraties die kritisch bekeken een weerspiegeling blijken te vormen van grotere maatschappelijke problemen. Thema´s die veelvuldig terugkeren zijn mentale gezondheid, de LGBTQIA+-gemeenschap en socio-economische ongelijkheid. Bij het aansnijden van deze onderwerpen wordt altijd gestreefd naar her- en erkenning, en worden directheid en controverse niet geschuwd.

Bodei Brouwer

Bodei Brouwer is haar hele leven al ongemakkelijk theatraal, maar uit dit de afgelopen 8 jaar vooral in improvisatietheater. Ze heeft podia in Manila, Bangkok, Kaapstad, Chicago, Nottingham, Ho Chi Minh, Bangalore en zelfs Enschede onvoorbereid bestegen. Ook achter de schermen gaat ze door als coördinator van IMPRO Amsterdam, één van Europa's grootste impro festivals. In Amsterdam speelt ze zelf met Seven with Wine, Brewer and the Rabbit en de Stuurlui. Bodei zal de CLOSE UP afsluiten door middel van een improvisatie-act geinspireerd door impressies van de avond.

Zien wij jou in VOX-POP?

Prik jij een blokje kaas of plakje (vega)worst mee? Komt dat zien en stel jouw burgerlijkheid op de proef op donderdag 17 november bij VOX-POP om 19:30 uur.