In opdracht van het Allard Pierson doken de makers van de podcastreeks FAR TOO CLOSE opnieuw de archieven en opnamestudio in: in een speciale bonusaflevering nemen ze je mee in de geschiedenis van de Oude Turfmarkt 127-129.
Kerngegevens van evenement Bonusaflevering FAR TOO CLOSE [NL]
25 november 2022
Einddatum
1 januari 2023

Bonusaflevering: Het Allard Pierson

Daar waar je nu de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam kunt bewonderen, bevond zich vroeger het hoofdkantoor van De Nederlandse Bank. Over de betrokkenheid van De Nederlandse Bank bij het koloniale verleden van Nederland verscheen al eerder in 2022 een uitgebreid onderzoeksrapport, dat de aanleiding vormde voor onze zoektocht. Want hoe zat het dan precies en zijn er nog sporen van dit verleden terug te vinden in het statige museumgebouw?

In de bonusaflevering gaan we samen met Stijn van Rossem, Hoofd Collecties van het Allard Pierson, op zoek naar deze sporen. We vertellen het verhaal van Nicolaas Pierson, een voormalig directeur van De Nederlandse Bank ten tijde van de koloniale periode en wiens brieven we terugvinden in het archief. Hoe komt het eigenlijk dat banken zo betrokken waren bij het koloniale systeem en welke gevolgen heeft die betrokkenheid vandaag de dag nog? Daarover gaan we in gesprek met Pepijn Brandon, onderzoeker bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Beluister nu de bonusaflevering in in je favoriete podcast-app.

Podcast opname in het Allard Pierson

Over FAR TOO CLOSE

In de podcastreeks FAR TOO CLOSE nemen wij - Iris, Laure, Maaike en Maartje - jou mee in onze zoektocht naar het koloniale verleden van gebouwen in de Amsterdamse binnenstad. In elke aflevering staat het persoonlijke verhaal van een historisch personage centraal. Ook praten we met experts over de gevolgen van het koloniale verleden voor onze hedendaagse maatschappij. Wat moeten we vandaag de dag met deze geschiedenis die zo ver weg voelt, maar eigenlijk nog heel dichtbij is?

De eerste zes afleveringen verschenen eind 2021 in opdracht van de Universiteit van Amsterdam en gaan over het Athenaeum Illustre, de Waag, het Binnengasthuis, het Spinhuis, het Bushuis/Oost-Indisch Huis en het Universiteitstheater. De podcast kwam tot stand in samenwerking met VOX-POP, de creative space van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en werd mede mogelijk gemaakt door het Allard Pierson, The Graduate School of Humanities, Chief Diversity Office, Bibliotheek UvA/HvA, Huisvestingsontwikkeling Universiteit van Amsterdam, NIAS-KNAW, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, Faculteit der Rechtsgeleerdheid en de Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture.