Kerngegevens van evenement CLOSE UP #2: De Spelende Mens [NL]
9 februari 2023

Het klinkt misschien tegenstrijdig, (grote) mensen en spelen. Want is spelen niet iets voor kinderen? Die spelen binnen en buiten, met blokken en op klimtoestellen. De mensen, de volwassenen, die moeten vooral dingen. We moeten werken, schoonmaken, sporten en koken. Maar we doen ook leuke dingen! We gaan bijvoorbeeld naar de film of een museum. In dat geval komt de mens toch dichtbij spelen, maar zelf doen we meestal niet mee. En áls we zelf een hobby oppakken, dan moet het wel meteen perfect.

Dat blijkt dan ook een van de voornaamste redenen dat wij, de ‘gewone’ mensen, niet vaak meer spelen: de angst voor het resultaat. Het lijkt alsof alles wat we maken meteen goed moet zijn. We streven anno 2023 naar efficiënte perfectie. Met automatisering en digitalisering verwachten we van onszelf dat we precies zijn zoals de technische processen die we zelf in gang hebben gezet om het leven makkelijker te maken. De vraag is: doen ze dat ook?

Kunstenaar en oprichter van de Cobra-beweging, Constant, voorspelde met zijn project ‘New Babylon’ (1956-1974) een maatschappij waarin de mens bevrijd werd van lichamelijke arbeid, het harde werken. We zouden ons dan volledig kunnen richten op spelen. In New Babylon draait het om het proces, niet het resultaat. Maar in onze maatschappij overheerst de drang naar efficiëntie en perfectie. De mens is dus geen speels, maar een economisch wezen. Emeritus hoogleraar René Boomkens vertelt ons meer over de homo economicus. Kunsteducator Isabella Giacomelli helpt onze homo ludens te bevrijden tijdens een creatieve workshop, ‘Translation of a Sequence’. We sluiten de avond af met een dansperformance tussen de eigen creaties.

Dus kom, leer en creëer! Op 9 februari zijn we ongeremd en ongerept. Verlies je in het creatieve proces en skip je winterdip. We leren opnieuw te spelen. Kleuren binnen de lijntjes? Welke lijntjes? Ontsnap aan verwachtingen en perfectionisme en schilder over de prestatiemaatschappij heen.

• 19:30-20:00 uur - Inloop
  • 20:00-20:15 uur - Introductie door programmacommissie VOX-POP, met voordracht van Mo Tellegen
  • 20:15-20:25 uur - Van Homo Ludens naar Homo Economicus door René Boomkens
  • 20:25-21:20 uur - Workshop Translation of a Sequence door Isabella Giacomelli
  • 21:20-21:30 uur - Dans performance door Jill Kuper en Mariona Vinyes Ràfols
  • 21:30-22:00 uur - Afsluitende borrel

Belangrijke informatie

• Wat? CLOSE UP #2: De Spelende Mens
  • Wanneer? Donderdag 9 februari, 19:30 uur inloop, programma 20:00-21:30 uur
  • Waar? VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, 1012 ZA, Amsterdam
  • Kosten? Gratis!

Het evenement is vol, het is niet meer mogelijk om je aan te melden.

Even voorstellen...

Mo Tellegen schrijft liedteksten en gedichten. Ze studeert Nederlandse taal & cultuur en Filosofie aan de UvA. Haar dichtbundel ‘Stuiterballen op Sterkwater’ is 18 januari uitgekomen. Tijdens CLOSE UP 2 draagt ze een gedicht uit haar bundel voor.

René Boomkens

René Boomkens is emeritus hoogleraar cultuurfilosofie aan de UvA. Hij publiceerde diverse boeken over popmuziek, stedelijke cultuur en ontwikkeling, globalisering en alledaagse cultuur en werkt momenteel aan een boek over neoliberalisme als cultureel fenomeen. Tijdens deze CLOSE UP vertelt hij ons over twee menstypen: de Homo Ludens en Homo Economicus. Want waarom spelen we niet meer? Welke mechanismen spelen hierin een rol? En is er een gouden middenweg?

Isabella Giacomelli is designer en kunsteducator en is gevestigd in Amsterdam. Ze studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en rondt dit jaar de deeltijd opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Breitner Academie af. Nu doet ze gericht onderzoek naar het creëren, behouden en waarborgen van een inclusief en veilig (kunst)leerklimaat binnen meerdere lagen van kunsteducatie.

Isabella gebruikt design als tool om verschillende werelden spelenderwijs met elkaar te verbinden, gefocust op kennismaking door middel van beeldtaal. De belevingswereld en de maatschappelijke behoeften van de mens staan hierbij centraal. Voor deze CLOSE UP past ze dit toe in een creatieve workshop, getiteld ‘Translation of a sequence’.

Jill Kupers en Mariona Vinyes Ràfols zijn performers en dansmakers. Ze zijn afgestudeerd van de ArtEZ Bachelor Dans. Het afgelopen jaar hebben ze de voorstelling The Distance We Share ontwikkeld. Deze performance was onder meer te zien bij het ‘Over Het IJ’ festival in Amsterdam. Tijdens CU2 brengen ze hun glittergespiegelde universum naar VOX-POP.  De performance verweeft bewegende lichamen, geur, klank en licht tot één natuurlijk geheel. Hier onderzoeken en hervormen twee wezens verschillende manieren om intimiteit met een ander wezen en de meer-dan-menselijke wereld te ervaren. Het is een plek waar zorgzaamheid, kwetsbaarheid en speelsheid wordt gedeeld.

Zien we jou in VOX-POP?