De vorige keer hadden we het over de Spelende Mens. CLOSE UP #2 draaide om het publiek. We moedigden hen aan om te spelen en creëren zonder prestatieangst. Nu krijgen de makers het woord. We leren hen kennen via hun werk. Samen bekijken we theater, fotografie en film. We gaan met hen in gesprek over de wisselwerking tussen kunst, kunstenaar en publiek. Want hoe beïnvloeden de verwachtingen, regels en trends van ‘het kunstwereldje’ hen en hun maakproces? Voelen zij druk om binnen of juist buiten de norm te werken? Wat doet gekte voor hun kunst? Ontdek het zelf op 16 maart!
Astrid Ardagh en Margarita Kosareva zijn beiden student aan de Gerrit Rietveld Academie. Astrid is student Moving Image, mixed-mediakunstenaar en filmmaker uit Noord-Noorwegen. In haar werk vertelt ze verhalen over gemeenschap, natuur en ons zelfgevoel in een steeds meer verstedelijkte en geïndividualiseerde samenleving. Margarita is een aspirant-videograaf en student audiovisuele kunst uit Duitsland en houdt zich veel bezig met migratie en geestelijke gezondheid. Voor deze CLOSE UP vertonen Astrid en Margarita hun vierdelige video-installatie 'Wildborn'. De film dompelt de kijker onder in een dierlijke wereld. Door een combinatie van geluid en performance herpositioneert het werk de mens op haar evolutionaire pad - een pad van wedergeboorte en het fysieke ontwaken van een wilde geest die schuilt in ieder mens.
Moutaz Alhowari is acteur en verzorgt acteer- en theaterworkshops. Hij studeerde in 2015 af aan de toneelacademie in Damascus en speelde onder meer in 'Huwelijk van Figaro', 'Le Mouchard' en diverse Shakespeare stukken. Deze CLOSE UP staat hij zelf op de planken met een stuk uit een novelle van Nikolaj Gogol. Deze Russische schrijver wordt gezien als een van de grootste toneelschrijvers van de 19e eeuw. Hij leed een bewogen leven met depressies, omzwervingen door Europa, een poging tot pelgrimage naar Jeruzalem en uiteindelijk een zelfgekozen hongerdood. Het stuk dat Moutaz zal opvoeren is gebaseerd op Gogols korte verhaal ‘Het Dagboek van een Gek’ (1835). Het doet in dagboekvorm verslag van een verhaal waarin een ambtenaar langzamerhand breekt en vervalt in zijn krankzinnigheid.
Nanouk Prins is fotograaf en studeerde in 2021 af aan de Fotoacademie met haar fotoboek ‘Empty Forest’. Dit werk is meerdere keren geselecteerd voor internationale festivals. Ze exposeerde in Rome, Amsterdam, Arles en Parijs. In 2023 publiceert ze haar nieuwe werk 'Saudade'. Door middel van fotografie legt Nanouk verhalen en verlangens vast die nooit gerealiseerd zijn. Tijdens deze CLOSE UP presenteert ze haar afstudeerwerk over de laatste wens van Emma Hauck, een jonge vrouw die in 1909 werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis in Heidelberg.