Studenten van de masteropleidingen Redacteur/Editor en Vertalen organiseren het evenement Hij/zij/hen/huh? Gender in boekvertalingen op 12 december 2023 van 17.30 tot 18.30 in VOX-POP Amsterdam.
Kerngegevens van evenement HIJ/ZIJ/HEN/HUH? // Gender in boekvertalingen
12 december 2023

Gender in boekvertalingen

Genderdiversiteit en inclusiviteit zijn de laatste jaren belangrijke aandachtspunten in de media. Steeds meer organisaties zijn bezig met het diverser maken van hun bedrijven en instanties. Toch blijft gender in taal een lastige kwestie. Hoe vertaal je gender? Welke voornaamwoorden gebruik je in het Nederlands voor het Engelse they/them? Terwijl veel kranten hier al regels over hebben in hun stijlgidsen, spreken uitgeverijen, organisaties die leven op taal, zich hier op dit punt minder expliciet uit. Hoe kan dit? En hoe kijken uitgevers hier zelf naar?

De eerste spreker is bekend. Daphne de Heer, programmeur van ILFU Festival en oprichter en uitgever van de nieuwe uitgeverij Velvet Publishers, belicht op Hij/zij/hen/huh? haar visie op uitgeven en redactie. Velvet Publishers start op 24 november 2023 en richt zich op les-bi-queer literatuur. De andere sprekers worden binnenkort bekendgemaakt via de Instagrampagina @masterredacteureditor.

Over het programma

Tijdens het evenement Hij/zij/hen/huh? Gender in boekvertalingen voeren verschillende gasten een gesprek over gender in vertaling en de visie van de uitgeverij. Wat is de kijk van verschillende boekenvakkers op gender in literatuur en vertaling? En wat wordt er in de genderstudies over dit onderwerp gezegd? Volstaan de genderbewuste adviezen van de Taalunie? Hoe gaat een vertaler om met het vertalen van non-binaire voornaamwoorden? Het publiek wordt aangemoedigd om op deze onderwerpen te reageren of hier vragen over te stellen.

Over de organisatie

Tien masterstudenten van de Universiteit van Amsterdam organiseren dit evenement als onderdeel van hun opleiding. Ze bestuderen het boekenvak in internationale context. Een deel houdt zich bezig met vertalen en het andere deel richt zich meer op de (internationale) boekenwereld. Door deze mix van interesses is het programma Hij/zij/hen/huh? Gender in boekvertalingen tot stand gekomen.

Wees erbij!

De inloop is vanaf 17.15 uur, het programma zelf start om 17.30 uur. Na afloop is er een borrel. Locatie: VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, 1012 ZA Amsterdam. Het evenement is gratis bij te wonen, meld je aan via onderstaande link.