Hoe tolerant en inclusief is de Nederlandse culturele sector eigenlijk? Over die vraag buigen we ons op 19 maart. Als onderdeel van de Week tegen Racisme organiseert de FGw Diversity Office samen met VOX-POP een vertoning van de documentaireserie 'Girls Girls Girls'. Daarna volgt een Q&A met regisseur van de serie Soulaima el Khadi en theaterregisseur Marjorie Boston, die centraal staat in de aflevering die we bekijken.
Kerngegevens van evenement Vertoning 'Girls Girls Girls' met nagesprek | Week tegen Racisme
19 maart 2024

Het programma

Tijdens deze avond bekijken we samen een aflevering van de tweede reeks van de documentaireserie 'Girls Girls Girls'. De eerste reeks van deze serie dateert uit 1998.  Hierin werd een groep biculturele vrouwen in hun dagelijks leven gevolgd. Regisseur Soulaima El Khaldi pakte met vier van hen de draad weer op.

De eerste reeks van de documentaireserie 'Girls Girls Girls' maakte diepe indruk op een jonge Soulaima El Khaldi. Vijfentwintig jaar later mag de regisseur de serie nieuw leven inblazen . In zes afleveringen volgt ze oud-PvdA-Kamerlid Amma Asante, theaterregisseur Marjorie Boston, voormalig politieagent Inge Verton en oud-advocaat Gülsen Alkan, die terugblikken op de afgelopen twee decennia, hun persoonlijke worstelingen en hun kijk op de Nederlandse samenleving.

Deelname is gratis, maar je dient je wel aan te melden via het formulier. De documentaireserie is Nederlands gesproken. Het nagesprek is, indien gewenst onder deelnemers, wel tweetalig.

Sprekers

Soulaima El Khaldi (1979) is journalist en documentairemaker. Ze werkte onder meer voor de NTR, KRO-NCRV, BNN-VARA en HUMAN. In haar werk focust zij zich met name op sociaal maatschappelijke thema's en culturele diversiteit zoals Meiden van Halal, Premtime, Kaaskop op Mocro en Metropolis. In 2023 verscheen haar 6-delige docuserie 'Girls Girls Girls' bij de NTR. 25 jaar geleden was 'Girls Girls Girls' voor het eerst te zien. In de serie werd een groep bi-culturele vrouwen gevolgd in hun dagelijks leven en gingen zij in gesprek over wat het voor hen betekent om in Nederland op te groeien. Regisseur Soulaima El Khaldi zocht deze vrouwen weer op met de vraag wat er de afgelopen 25 jaar veranderd is.

Marjorie Boston is pionier van het eerste uur als het gaat om inclusief denken. In 1998 startte ze haar eigen theatergezelschap om zo wél inclusieve verhalen te kunnen vertellen. Hoe is het haar de afgelopen 25 jaar vergaan. Is de theaterwereld inclusiever geworden? En hoe kijken haar inmiddels volwassen dochters nu naar Nederland?

VOX-POP X Faculty Diversity Office

Dit programma komt tot stand in samenwerking met het Faculty Diversity Office. Het FDO streeft naar een meer inclusieve universiteit, toegewijd aan sociale rechtvaardigheid en gekenmerkt door gelijkheid, inclusie en diversiteit. Wil je meewerken aan de ontwikkeling van diversiteits- en inclusiebeleid op facultair niveau? Stuur dan een e-mail naar inclusion-fgw@uva.nl.