Vraag jij je weleens af hoe steden 's nachts veranderen? Op donderdag 13 juni presenteert onze student-resident Alina Tomescu de vierde editie van haar programmareeks 'Nocturnal Dialogues'. Met deze reeks verkennen we de verschillende dimensies van de stadse nacht en brengen we nachtwetenschappers en nachtgemeenschappen samen. In vijf sessies ontdek je diverse aspecten van de stad in de nacht, zoals de geschiedenis van het nachtleven, nachtrituelen in verschillende culturen, natuur- en ecosystemen, nachtspecifiek activisme en de politiek van muziek. Tijdens deze editie leren we de natuur in de nacht kennen: van nachtdieren en ecosystemen tot de effecten van lichtvervuiling. Meer informatie over het programma volgt snel!
Kerngegevens van evenement Nocturnal Dialogues #4: Nacht & natuur
13 juni 2024

Nocturnal Dialogues

De nacht wordt vaak geassocieerd met clubcultuur, elektronische dansmuziek en gevaar. Met "Nocturnal Dialogues" probeert Alina de grenzen van de stedelijke nacht opnieuw te definiëren. Naast de beats van het nachtleven verkennen we onderwerpen als natuur, rituelen en activisme in de nacht. We verbreden de discussie over wie er 's nachts recht heeft op de stad en brengen verschillende academische disciplines die zich bezighouden met nachtstudies en diverse nachtgemeenschappen samen. Studenten en wetenschappers uit uiteenlopende vakgebieden zoals filosofie, ecologie, stadsgeografie, sociologie of muziekwetenschappen kunnen relevante verbanden verwachten met dit intersectionele programma. Dit programma, dat zich over 2024 uitstrekt, overstijgt de stereotiepe associaties van de nacht met vrije tijd en economie. Door middel van interactieve lezingen, workshops of filmvertoningen willen we de discussie verbreden en een divers publiek betrekken bij gesprekken over de stad in de nacht.

Alina Tomescu, photographed by Bente Tas

Over student-resident Alina Tomescu

Alina heeft altijd een passie gehad voor steden en de manier waarop cultuur bijdraagt aan hun ontwikkeling. Ze werkte 7 jaar aan verschillende projecten met betrekking tot erfgoed en culturele programmering in relatie tot regionale en lokale ontwikkeling.  In 2021 ging ze terug naar de universiteit om te onderzoeken wat de stad 's nachts betekent en hoe nachtstudies haar praktijk konden versterken. Het viel haar op dat zij en een aantal van haar vrienden zich 's nachts prettiger voelden en dat de stad zich tijdens de donkere uren openstelt voor ander gebruik. Ze dook eerst in dit onderwerp via een pre-master Culturele Sociologie aan de Erasmus Rotterdam, en daarna via een meer geesteswetenschappelijk georiënteerde masteropleiding aan de UVA in Comparative Cultural Analyse.

Praktisch

Dit programma vindt plaats op 14 juni en duurt van 19.00 tot 21.00 uur. Deelname is gratis, maar wegens beperkte plekken dien je je van tevoren aan te melden. Locatie: VOX-POP, binnengasthuisstraat 9 (begane grond BG3).