Picturing Scholasticide is een multimodale tentoonstelling, opgezet door medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden, om de sociale en juridische gevolgen van Israël’s vernietiging van Palestijnse instellingen voor hoger onderwijs onder de aandacht te brengen. In samenwerking met Palestijnse fotografen en webdesigners heeft de tentoonstelling als doel herdenking, bewustwording en ondersteuning van de wederopbouw van onderwijsinstellingen in Gaza en in heel Palestina.
Door middel van krachtige fotografie, getuigenissen en een zorgvuldige selectie van aanvullende bronnen legt het project niet alleen de verwoesting van gebouwen, essentiële infrastructuur en de menselijke tol voor personeel en studenten vast, maar pleit het ook voor educatieve rechtvaardigheid en benadrukt het de cruciale rol van onderwijsrechten in de Palestijnse samenleving.
Picturing Scholasticide werd ontwikkeld in samenwerking met Palestijnse fotografen en webdesigners en mede mogelijk gemaakt door een KIEM-subsidie van de Universiteit Leiden.
16.00 – Deuren open
16.30 – 16.35 Openingswoord door Cleo Thomas (programmaleiding VOX-POP) en Marta Morvillo (initiatiefnemer van deze tentoonstelling bij VOX-POP en universitair hoofddocent Europese juridische en economische governance, UvA)
16.35 – 16.45 Welkomstwoord door Marieke de Goede (Decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen, UvA)
16.45 – 17.15 Gesprek met Wiebe Ruijtenberg, Elisa Da Vià en Henning Lahmann (Picturing Scholasticide Collective, Universiteit Leiden), gemodereerd door Chiara de Cesari (Hoogleraar Heritage, Memory en Cultural Studies UvA)
17.15 – 18.00 Borrel & ruimte om zelf de foto's te bekijken
De tentoonstelling is te bezoeken van 11 tot 24 november. VOX-POP is geopend van maandag tot vrijdag, 10:00 – 17:00 uur. Aanmelding is niet nodig.
            Chiara De Cesari is Professor of Heritage, Memory and Cultural Studies en voorzitter van de afdeling Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Haar brede onderzoek richt zich op hoe vormen van geheugen, erfgoed, kunst en culturele politiek veranderen onder hedendaagse omstandigheden van post- en dekolonialiteit, globalisering en staatsverandering. Een belangrijk onderdeel van haar onderzoek onderzoekt hoe kunstenaars en activisten culturele instellingen terugwinnen en opnieuw vormgeven. Ze is auteur van Heritage and the Cultural Struggle for Palestine (Stanford UP, 2019) en mede-redacteur van twee belangrijke publicaties binnen memory studies (Transnational Memory, de Gruyter, 2014; European Memory in Populism, Routledge, 2019).
            Elisa Da Vià (PhD Development Sociology, Cornell University) is docent Politieke Economie en Politieke Ecologie bij het International Studies Programme van de Universiteit Leiden. Ze geeft colleges over Afrikaanse economieën, ecofeminisme, ecologische kolonialiteit, zaad- en boerenpolitiek, en doet onderzoek naar antikoloniale weerstand tegen ecocide en scholasticide in Palestina. Ze is lid van Leiden Scholars for Palestine en een van de oprichters van het Picturing Scholasticide Collective.
            Henning Lahmann is Assistant Professor bij eLaw – Center for Law and Digital Technologies aan de Leiden University Law School. Zijn onderzoek richt zich op de kruising van digitale technologieën en internationaal recht, met bijzondere interesse in het gebruik van digitale open-source informatie door maatschappelijke actoren en de impact daarvan op internationale juridische processen, desinformatie en informatieoperaties, de juridische, politieke en ethische implicaties van het gebruik van AI in militaire en veiligheidscontexten, transnationale cyberveiligheid, en burger- en mensenrechten na de digitale transformatie.
            Wiebe Ruijtenberg is Assistant Professor Sociale en Culturele Antropologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en samen met Neske Baerwaldt presentator van De Verbranders, een podcast over Europese grenzen en verzet daartegen. Hij onderzoekt sociaal-juridische en materiële infrastructuren die ongelijkheid in stand houden, met als doel nieuwe manieren van samenleven te verkennen. Eerder bestudeerde hij hoe de Nederlandse staat tot uiting komt in het leven van Egyptenaren in Amsterdam en hoe zorg- en welzijnswerkers mensen indelen in systeemcategorieën. In zijn huidige werk richt hij zich op het sociale leven van de toxische stoffen PFAS. Als lid van het Picturing Scholasticide Collective was hij contactpersoon voor de fotografen van de tentoonstelling.