Op donderdagavond 14 december nodigt de faculteit je uit voor een cultureel programma over vrede en rechtvaardigheid in Palestina en Israël. Aan de hand van de documentaire My Neighbourhood gaan we in gesprek met bezoekers en experts over hun ervaringen, kennis en ideeën over vredesinspanningen. We beginnen en eindigen de avond met muziek door het ensemble Amal en soep.
Kerngegevens van evenement Een culturele bijeenkomst over vrede en rechtvaardigheid
14 december 2023

Via de media worden we dagelijks geconfronteerd met beelden van ongekende dreiging, geweld, collectieve verwoesting en persoonlijk verlies. Los van het feit dat er verdeeldheid bestaat over de duiding van de situatie, leiden zulke beelden, berichten en persoonlijke ervaringen ook tot gevoelens van angst, onmacht, woede, en verdriet. Veel mensen zijn het erover eens dat de situatie niet om geweld, maar om een vreedzame oplossing vraagt. Maar wat betekent werken aan vrede en wat is hiervoor nodig? Welke betekenis heeft vrede in deze context en hoe kunnen we hier een diepgaander begrip van krijgen?

Op 14 december organiseren we een avond om in een veilige en inclusieve omgeving samen te komen en na te denken over wat vrede is en hoe vrede bewerkstelligd wordt. Aan de hand van de vertoning van de documentaire My Neighbourhood gaan we met bezoekers, academici en ervaringsdeskundigen in gesprek over vrede en rechtvaardigheid in de context van Israël en Palestina. We horen meer over ervaringen met vredesinspanningen daar en hier. Er is voor en na het programma muziek door het ensemble Amal en ruimte om individueel een kaarsje te branden om stil te staan bij de slachtoffers.

De avond is voor Engelse en Nederlandse sprekers. De hele avond is gemodereerd in het Engels, de film heeft Engelse ondertitels. Het rondetafelgesprek is tweetalig.

Programma

We starten de avond om 19.00 uur met soep en muziek. Om 19.30 uur tonen we de film, en om 20.00 uur start het rondetafelgesprek. De avond wordt gemodereerd door Kristine Johanson, diversity officer van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Aan het einde is er weer muziek.

Over het ensemble Amal  (أمل‎)

Speciaal voor deze gelegenheid komt het ensemble Amal samen. Amal betekent hoop, verwachting en apsiratie in het Arabisch. "After silence, that which comes nearest to expressing the inexpressible is music", aldus Huxley (1894-1963). Het Amal ensemble heeft voor deze avond een selectie gemaakt van composities uit het Midden-Oosten van o.a. Ara Dinkjan, Yann Keerim, en Goksel Baktagir. Ze zullen deze composities afwisselen met open, ruimtelijke improvisaties. Het kwartet bestaat uit Leah Uijterlinde (klarinet/vocals), Talal Fayad (oud), Mahyar Tahmasbi (cello) en Panayiotis Hadjithomas (percussie). Samen creëren ze een moment van introspectie en verbinding door de kracht van muziek.

Over de film My Neighbourhood

Mohammed El Kurd is een Palestijnse jongen die opgroeit in de wijk Sheikh Jarrah in het hart van Oost-Jeruzalem. Wanneer zijn woonplaats door Israëlische kolonisten wordt bezet, moet zijn familie de helft van hun huis afstaan aan mensen die hij niet kent. Samen met zijn familie en de andere bewoners van de wijk begint de elfjarige Mohammed aan een vreedzaam protest. Plotseling worden ze tot hun verbazing gesteund door Israëliërs die het niet eens zijn met de gedwongen uitzettingen.

Rondetafelgesprek

Aan de hand van de film gaan we in gesprek over vrede en rechtvaardigheid, samen met de moderator Kristine Johanson, Erella Grassiani, Thomas van Gool en de initiatiefnemers van Deel de Duif.

Erella Grassiani

Erella is een Nederlands-Israëlische antropologe en universitair hoofddocent aan de UvA. Ze onderzoekt nationalistische milities en sociale bewegingen in Israël en bestudeert de politiek van bomen in haar project over boomnationalisme. In het verleden heeft ze uitgebreid onderzoek gedaan naar het Israëlische leger en hierover een boek gepubliceerd: Soldiering under Occupation processes of Numbing among Israeli soldiers in the Al-Aqsa Intifada (2013, Berghahn Books). Ze is ook mede oprichter van gate48-platform voor kritische Israëli’s in Nederland.

Thomas van Gool

Thomas van Gool is projectleider Israël-Palestina bij vredesorganisatie PAX. Hij werkt samen met Israëlische en Palestijnse vredes- en mensenrechtenactivisten. Naast ondersteuning voor hun belangrijke werk in Israël en Palestina, probeert Thomas ervoor te zorgen dat hun stemmen ook in Nederland te horen zijn. Internationaal recht is een belangrijke leidraad en een beter en effectiever Nederlands beleid ten aanzien van Israël en Palestina gebaseerd hierop een belangrijk doel. Thomas woonde eerder meerdere jaren in het Midden-Oosten waaronder twee jaar in de buurt van Bethlehem, waar hij werkte voor een lokale organisatie. Hij studeerde Internationale Betrekkingen in Groningen en Midden-Oosten Politiek aan SOAS in Londen.

Deel de duif

Een groep Amsterdamse islamitische en joodse jongeren is een vredesinitatief gestart. “We kijken allemaal met ontzettend veel pijn in ons hart naar de situatie in en rond de Gazastrook. De beelden en feiten zijn afschrikwekkend, het orkest aan meningen kan hartstikke overweldigend zijn; soms raken we onszelf en elkaar daar helemaal in kwijt.” Daarom zetten Noa, Selma, Oumaima en Boaz, allemaal van joodse of islamitische afkomst, een initiatief op om in gesprek te blijven: Deel de Duif. Tijdens deze avond zullen Selma en Boaz aanschuiven en hierover vertellen.

Het programma start om 19.00 uur en duurt tot 21.15. Deelname aan het programma is gratis, maar je moet je wel van tevoren aanmelden. Dat kan via het registratieformulier. Het vindt plaats bij VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, begane grond.