Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bij VOX-POP krijg je de kans om via een talentontwikkelingsjaar ervaring op te doen als cultureel programmamaker. Je wordt hierin begeleid door verschillende professionals uit het culturele en academische veld.

Benieuwd hoe zo'n jaar als student-programmamaker bij VOX-POP eruit ziet? Vier studenten die het afgelopen jaar meemaakten vertellen over hun ervaring.

'Het kan toch allemaal weer heel anders lopen'

Imogen Mills wilde vorig jaar graag ervaring opdoen in de praktijk naast haar master, dus besloot ze zich aan te melden voor het talentontwikkelingsjaar van VOX-POP. 'We begonnen als groep met brainstormen over inhoudelijke thema's, samen naar theater en musea gaan om inspiratie op te doen en praten over wat we persoonlijk meemaken', vertelt ze. Toen ze als groep gesetteld waren, begon het praktische werk van het organiseren van culturele avonden bij VOX-POP. 'Gesprekken met kunstenaars voeren, heel veel mailen en nieuwe contacten leggen, hand- en spandiensten zoals het regelen van techniek, het maken van draaiboeken en de promotie van een programma.'

Een van de leukste onderdelen van het talentontwikkelingsjaar vond Imogen de combinatie van geesteswetenschappelijke theorie en praktisch werk. 'Ik vind het echt heel bijzonder dat we in zo'n brainstorm met de groep heel theoretisch kunnen worden, maar dat we op de dag van het event ook heel praktisch aan het werk kunnen.'

'Als je een universitaire studie doet, zit je vaak heel diep in de theorie. Het verbinden van theorie aan de werkpraktijk kan ingewikkeld zijn, dus als je begint te werken is dat even flink schakelen', zegt Imogen. 'Daarnaast is het niet voor iedereen gelijk duidelijk wat je leuk vindt of waar je goed in bent. Tijdens het talentontwikkelingsjaar van VOX-POP kun je in een veilige omgeving ontdekken waar je kwaliteiten liggen.' Een onverwachtse les die ze meeneemt van deze ervaring? 'Hoe goed je het ook hebt uitgedacht, het kan toch allemaal weer heel anders lopen. En dat is ook niet erg.'

'Hoe prikkel je je publiek?'

'Als student-programmamaker maak je je eigen programma vanaf begin tot eind', vertelt Niels Boogers. 'Je bedenkt het thema, zoekt interessante sprekers en performances uit, promote het evenement en je regelt alles op de dag zelf.' 

Niels ging het talentontwikkelingsjaar in om ervaring op te doen als programmamaker. 'En om te onderzoeken of dit wat voor mij was om later in door te gaan. Ik hoopte meer te leren over hoe je een inspirerend, divers en impactvol programma samenstelt en hoe je in het cultureel-academische veld contacten kan leggen. Door mijn rol als penningmeester heb ik daarnaast ook nog ervaring opgedaan met de begrotingen en het regelen van allerlei logistieke en administratieve zaken.'

'In het afgelopen jaar heb ik ontzettend veel geleerd over organisatie en cureren. Ik heb bijvoorbeeld veel nagedacht over de juiste verhouding tussen zenden en participatie: hoe prikkel je je publiek het meest om zelf na te denken en aan de slag te gaan met jouw onderwerp? Verder heb ik ook veel over mezelf geleerd, bijvoorbeeld over hoe ik werk in een team, hoe ik mezelf presenteer en wat ik anderen te bieden heb.'

'Nu is het mijn beurt'

Margot Ponssen was in de commissie verantwoordelijk voor de PR. 'Ik heb me aangemeld, omdat ik vond dat ik mijn grote mond wel eens op de proef mocht stellen', vertelt ze. 'Bij evenementen en lezingen dacht ik vaak: dit had ik anders gedaan. Toen ik de oproep voor programmamakers in spé voorbij zag komen, besloot ik: nu is het mijn beurt.'

'Ik hoopte te leren hoe je een programma maakt wat niet alleen jijzelf, maar juist mensen met andere interesses ook interessant vinden. Hoe benader en betrek je mensen van buiten je eigen bubbel? Wat maakt een programma veelzijdig, zonder oppervlakkig te worden? Maar vooral: hoe bezorg je mensen een leuke en tegelijkertijd leerzame avond? Ik wilde de academische en praktische wereld leren combineren, zonder het elitaire randje dat nog wel eens naar boven komt in de culturele sector.'

Een onverwachtse les die Margot meeneemt uit dit programma, is "om de dingen wat meer los te laten lopen". 'Juist omdat we dit nooit eerder gedaan hebben, probeerden we veel te controleren, voorspellen, anticiperen. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar veel komt vanzelf goed, wanneer je op elkaar en de mensen die bij je evenement zijn betrokken kunt vertrouwen. Als het niet linksom kan, dan lukt het rechtsom, zolang je blijft proberen', zegt ze. 'En je netwerk inzet! Zo leerde ik ook: wees niet bang om te vragen.'

'Aan afgelopen jaar houd ik allereerst hele lieve vrienden over', vertelt Margot. 'Ten tweede een enorm leerzame en verrijkende ervaring: ik koester de dingen die we hebben gedaan, mooie gesprekken die we hebben gevoerd met de groep, maar ook (juist!) de mensen die kwamen kijken of spreken. Concreet zie ik afgelopen jaar als een stap in de goede richting, ik wil meer!'

'Ik kan veel meer dan ik soms denk'

'Ik heb mij aangemeld omdat ik op zoek was naar een plek waar ik praktijkervaring kon opdoen naast het volgen van mijn studie Kunstgeschiedenis', vertelt Bente Tas, student-programmamaker van VOX-POP. 'Iets leren vanuit de boeken is weer totaal anders dan het toepassen van je kennis. Hier kon ik allebei doen!

'Ik was benieuwd naar hoe het maken van een programmering in zijn werk gaat. Als bezoeker zie je vaak niet wat een strakke organisatie het achter de schermen is. Afgelopen jaar heb ik kennis mogen maken met alles wat er komt kijken bij het maken van een programmering. Van het regelen van sprekers en het sprekerscontact onderhouden, tot het verzinnen van een goede marketingcampagne en het vormgeven van de avond.'

'Voor ik aan dit jaar begon, had ik nog veel vraagtekens bij wat ik wilde doen of waar ik goed in was. Nu ik terugkijk op dit jaar ben ik erachter gekomen dat ik veel meer kan dan dat ik soms denk', zegt ze. 'Ik ben zekerder geworden over dat bepaalde onderdelen, zoals vormgeving en het samenstellen van programma-onderdelen, mij goed liggen. Ook dingen die ik spannend vind, zoals het presenteren van een avond, zijn uiteindelijk dingen geworden waar ik door VOX-POP steeds zekerder in begin te worden.'

Talentontwikkelingsjaar 2023-2024

Ben je enthousiast geworden? VOX-POP vormt ieder jaar opnieuw een nieuwe groep student-programmamakers. Het is nog tot 2 juli mogelijk om je aan te melden voor het talentontwikkelingsjaar 2023-2024!