Kerngegevens van evenement Afsluiting Placemaking
15 december 2022

Placemaking

Placemaking is een spannende onderwijsvorm, waarbij studenten in opdracht werken van een derde partij (opdrachtgever). Gewerkt wordt volgens de Design Thinkingmethode. Dit betekent dat na een inlevings- en een onderzoeksfase een rapport wordt geproduceerd. Het werkproces gaat daarna verder met het genereren van ideeën voor de oplossing van het vraagstuk (met de hele groep). Vervolgens wordt de gekozen oplossing vormgegeven om toetsing bij publiek of betrokkenen mogelijk te maken. Dit is het meest creatieve deel van Placemaking. De interventie kan bestaan uit een object, een geregisseerd gesprek, een digitaal prototype of een totaal ander uit te voeren plan. In deze testfase moet blijken hoe de voorgestelde oplossing wordt ontvangen.

Daarnaast levert iedereen bijdragen aan de mooi vormgegeven website: https://placemakingamsterdam.nl/ Hier zijn alle projecten van Sciencepark, REC en UniversiteitsKwartier samengevat.

De presentatie op 15 december..

De presentatie van dit alles op 15 december is in handen van twee groepen Placemakers. Bachelors (allen FGW) hielden zich bezig met opdrachten op het UniversiteitsKwartier en verknopen op een heel interessante manier de eerder uitgevoerde Placemaking UK gericht op theaters en de (nieuwe) UB. Placemakings for Conservation is een Engelstalig masterkeuzevak gericht op het agenderen van erfgoed en kunst in de openbare ruimte. Zij laten zien aan welke casussen zij werkten en hoe zij deze 'in beeld' willen krijgen van publiek en beheerders. VOX-POP zal op 15 december in het teken staan van onderwijs, maar tegelijkertijd podium zijn van de analyse van de ongekende mogelijkheden van het Universiteitskwartier.

Voor vragen of aanmelding: m.simons@uva.nl of s.stigter@uva.nl.