Op donderdag 7 december presenteren de kersverse student-programmamakers van dit jaar hun eerste CLOSE UP: Walking through Time: Exploring Past, Present and Future Perspectives in Amsterdam. Samen met academici van de UvA en andere wandeldeskundigen, gaan we op verkenningstocht rond het thema: lopen in Amsterdam.
Kerngegevens van evenement CLOSE UP#7.1 // Walking through Time: Exploring Past, Present and Future Perspectives in Amsterdam
7 december 2023

We doen het allemaal; uit noodzaak omdat je fiets kapot is, om even tot jezelf te komen, een frisse neus te halen, omdat je niet wilt dat de aarde nog verder opwarmt of tijdens het plegen van een lang uitgesteld telefoontje naar die ene vriend in het buitenland. Tijdens de gevolgen van een niet nader te noemen pandemie zijn we het zelfs gaan doen omdat het nog maar een van de weinige dingen was die de situatie toen toeliet. Lopen. Voor veel mensen een alledaagse activiteit, waar niet al te veel over wordt nagedacht.

Wij, de student programmamakers van VOX-POP, hebben bij dit onderwerp stilgestaan en een avondvullend programma samengesteld voor onze eerste CLOSE-UP– Walking through Time: Exploring Past, Present and Future Perspectives in Amsterdam. Tijdens deze avond willen we het hebben over lopen in Amsterdam. We zullen door de tijd heen lopen, van het verleden tot de toekomst, en uiteraard even stilstaan in het heden.

Het programma zal bestaan uit academici van de UvA en sprekers die zich meer praktisch bezig houden met lopen. De avond sluiten we af met Tom, beter bekend als Ommetje met Tom. Hij kent ontzettend veel leuke weetjes over de hoofdstad en door middel van een pubquiz zal jij jouw eigen kennis onder de loep kunnen nemen. Lijkt het je leuk om meer te leren over wandelen en misschien wel met een andere blik door de stad te lopen? Kom langs op de CLOSE-UP avond, 7 december om 19:00 in VOX-POP!

Praktische informatie

Het programma vindt plaats op donderdag 7 december in VOX-POP, Binnengasthuistraat 9, 1012 ZA Amsterdam. Het programma zal zowel Engels- als Nederlandstalig zijn. Inloop vanaf 19:00, het programma duurt van 19:30-21:00. Toegang is gratis, registratie is verplicht. Meld je aan via onderstaande link!

Bijdragers

Alice Twemlow

Alice Twemlow werd in 2017 benoemd tot Lector Design aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Als designcriticus, curator en docent is Twemlow vooral geïnteresseerd in de complexe interrelaties van design met tijd en milieu. Twemlow is gepromoveerd aan het History of Design programma van het Victoria & Albert Museum en Royal College of Art in Londen en publiceerde onlangs Sifting the Trash: A History of Design Criticism (MIT Press, 2017).

Gijs & Floor

Tijdens de eerste lockdown in 2020 begonnen Gijs en Floor met wandelen door Amsterdam: de stad waar ze al jaren wonen, werken en feesten. Hun wandelingen werden vastgelegd in een wekelijkse column in Het Parool, op social media en in hun nieuwste boek 'Amsterdam door! Gijs & Floor'. Gijs is kunsthistoricus en organisator van Salon en Queer Currents en Floor is historicus, erfgoedconsulent en directeur van Bureau Europa. Hun wandelprojecten zijn de laatste tijd vooral gericht op het bevorderen van bewustzijn en dialoog over het koloniale verleden van Amsterdam.

Ommetjemettom

Onderweg vertel ik (Tom) mijn kinderen altijd over de bezienswaardigheden van de stad. Mijn dochter Josephine vroeg me: "Hoe moet ik dit allemaal onthouden?" Ik antwoordde: "Schrijf het op!" En zo is het Instagram-account, Ommetjemettom, ontstaan. Waarom? Ons doel is vooral om mensen opnieuw te leren kijken naar al het moois dat de stad te bieden heeft. In deze drukke tijden zijn we vaak te veel gefocust op onszelf en onze telefoon en vergeten we om ons heen te kijken. Het wordt namelijk nog veel leuker om ergens te wonen als je weet waar je eigenlijk allemaal onderdeel van bent.

Esther Mulders

Esther Mulders studeerde Kunstgeschiedenis en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam, alwaar ze ook promoveerde. Sinds 2003 is ze werkzaam als docent Kunstgeschiedenis van de Middeleeuwen aan de Universiteit van Amsterdam. Tevens is zij sinds september 2020 werkzaam als Fellow bij Boekwetenschap aan de UvA,  Dit fellowship is mogelijk gemaakt door de Stichting Art, Books & Collections.

Tessel, Pati, Sara, Fern, Miles (foto door: Bente Tas)

Onze student-programmamakers

Ieder jaar gaat een groep talentvolle studenten aan de slag bij VOX-POP. Via een talent- ontwikkelingsprogramma doen zij ervaring op als cultureel programmamaker. Ze leren een programma te cureren en te produceren, van redactie tot productie. Het programmamakersteam van 2023-2024 bestaat uit Fern, Tessel, Miles, Sara en Pati! Hieronder een overzicht van de hoogtepunten van de student-programmamakers van afgelopen jaren.