VOX-POP opent ‘Speculative Futurism: Inverting the Archive’! Deze tentoonstelling daagt je uit anders te kijken naar de toekomst. Vijf kunstenaars gingen je voor en vormen samen een archief van futuristisch én optimistisch denken. Prikkel wat je kent, weet en voelt via beeld, audio, video, graffiti, poëzie en meer. Vanaf 1 juni te zien in VOX-POP! We vieren de opening op 1 juni van 19:30 tot 21:30 uur. Zien we je daar? Meld je nu aan!
Kerngegevens van evenement OPENING// Speculative Futurism
1 juni 2023

Opening 'Speculative Futurism'

Op donderdag 1 juni vieren we de opening van VOX-POP tentoonstelling ‘Speculative Futurism: Inverting the Archive’! Van 19:30 tot 21:30 uur is iedereen welkom om als eerst een blik te werpen op andere toekomsten. Deze worden voorgesteld in beeld, audio, video, graffiti, poëzie en meer. We bespreken de werken en hun toekomstvisie, Junior Lecturer Max Stolk bij Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen aan de UvA vertelt over science fiction als literair genre en kunstenaar Celine Michieli draagt hun werk voor. De tentoonstelling is gecureerd door de studentencommissie van VOX-POP.

Max Stolk

Max Stolk is Junior Lecturer bij de faculteit Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Max doet onderzoek naar Science Fiction. In zijn werk focust hij op feministische Science Fiction en vraagt zich af of dit als filosofie gebruikt kan worden. Ook is hij persoonlijk erg geïnteresseerd in Afrofuturisme en Sinofuturisme.

Celine Micheli

Celine Micheli is een transdisciplinaire queer non-binaire kunstenaar. Celine komt oorspronkelijk uit Italie en studeert momenteel Fine Art op de AKI ArtEZ in Nederland. Diens werk raakt aan verscheidene thema's van feminisme, kwetsbaarheid en intimiteit tot speculatieve storytelling.

Expositie 'Speculative Futurism: Inverting the Archive'

Hoe kijk jij naar de toekomst? In een wereld waarin het kapitalisme allesomvattend lijkt, kan het moeilijk zijn om je een andere toekomst voor te stellen dan het dystopische beeld waar we op af lijken te stevenen. Hoe brengen we hier verandering in? In de tentoonstelling Speculative Futurism worden makers en bezoekers uitgedaagd om na te denken over de toekomst op een manier die radicaal buiten het heden ligt. Door middel van speculatieve storytelling ontdekken we samen wat de kracht is van radicale toekomstverhalen. Hoe kunnen we onszelf bevrijden van doemdenken, maar ook kritisch zijn op het heden?

Met trots presenteert VOX-POP Speculative Futurism: Inverting the Archive, met werk van Ida Fisker, Unfinished, Dilek Yördem en Başar Kurnaz, Celine Micheli, en Smaragda Nitsopoulou.