Op 13 maart is het weer tijd voor LETTERSOEP, ons maandelijkse poëzieprogramma! Tijdens deze avond gaan we in gesprek over autisme. We bespreken de bundel 'de man die blauw werd' van Erik-Jan Harmens en bekijken de documentaire Inside Aut van Isabelle Renate La Poutré. Dit doen we samen met ervaringsdeskundige en schrijver Magali de Reu, neuropsycholoog Hilde Geurts, letterkundige Gaston Franssen en moderator Imogen Mills.
Kerngegevens van evenement LETTERSOEP #5: Neurodiversiteit
13 maart 2024

Op 13 maart staat ons programma in het teken van het thema autisme. We duiken samen met een divers panel dieper in dit onderwerp aan de hand van de poëziebundel "De man die blauw werd" van Erik Jan Harmens, over een man die zich langzaam maar zeker begint te realiseren wat het betekent om autisme te hebben. Vervolgens vertonen we de documentaire "Inside Aut" van fotograaf en documentairemaker Isabelle Renate la Poutré: een rauwe coming-of-age docu over een late autisme-diagnose.

• 17.00 - 18.30 Gesprek over de bundel "De man die blauw werd"
  • 18.30 - 19.00 Pauze met veganistische maaltijdsoep
  • 19.00 - 20.00 Vertoning "Inside Aut"

Kom je ook? Deelname is gratis, inclusief kop soep. Het programma start om 17.00 uur. Locatie: VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, 1012 ZA, Amsterdam.

Over de bundel "De man die blauw werd"

Een man die iedereen lijkt te kennen, hij ziet er aan de buitenkant althans altijd hetzelfde uit, redt het niet meer. Hij ziet een wereld die zijn ding doet binnen een mentale vissenkom, waar hij van buiten af naar kijkt, maar niet naar binnen kan. Hij begrijpt de bewegingen van de mensen en alles wat daarachter ligt niet goed, wat soms een intense woede bij hem teweegbrengt. Hij krijgt het dan zo benauwd dat hij rood aanloopt en denkt te stikken. Op die momenten laat ook de taal hem in de steek en brengt hij nog slechts klanken uit. Er is een reden voor dit alles: autisme. Sinds de man weet dat dat label op hem is geplakt, probeert hij een nieuwe wereld te maken, een waarin hij past. Daarover gaan deze intense, kraakheldere gedichten.

Over de film "Inside Aut"

Na een vastgelopen filmproject vraagt fotograaf en documentairemaker Isabelle Renate la Poutré zich af: ‘Werkt mijn hoofd soms anders dan dat van anderen?’ Ze leest een blogpost over vrouwen met autisme en dan begint er iets te dagen. In de documentaire "Inside Aut" gaat Isabelle vol overgave en met humor op zoek naar de waarheid. Ze leest zich suf, luistert podcasts en interviewt andere vrouwen over dit onderwerp. De eerlijke en soms pijnlijke gesprekken met met haar omgeving maken langzaamaan duidelijk hoe haar hoofd werkt. Wanneer ze tot slot in haar eentje naar IJsland afreist valt alles op zijn plek. "Inside Aut" is een verhaal over kracht, eigenheid en je weg vinden in een wereld die nooit stil staat.

Hilde Geurts is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam en senior onderzoeker bij het Dr. Leo Kannerhuis. Al meer dan 25 jaar is autisme een centraal thema in haar onderzoek. Ze richt zich op de gehele levensloop, maar primair op autisme en ouderdom. Door samen te werken met autistische mensen, hun naasten en clinici en gebruik te maken van zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethodes probeert te zorgen dat de kennis die haar onderzoek oplevert ook praktische implicaties heeft.

Gaston Franssen

Gaston Franssen is hoogleraar Nederlandse letterkunde en intermedialiteit. Hij promoveerde in 2008 op de studie Gerrit Kouwenaar en de politiek van het lezen en hij schrijft regelmatig essays en kritieken over poëzie voor uiteenlopende bladen en platforms als DeReactorg.org en PlatformLeest.org.

Over onze host: Imogen Mills

Imogen Mills studeert Comparative Literature aan de UvA. In haar studie richt ze zich met name op dekolionale toekomstbeelden in Nederlandse en Engelse beeldende kunst en poëzie. Af en toe maakt ze graag uitstapjes naar thema’s over nationale identiteit en psychoanalyse. Vorig jaar maakte ze onderdeel uit van de student programmacommissie bij VOX-POP. Daar werkte ze als programmaproducent mee aan programma's en expo’s over burgerlijkheid, creativiteit en speculative futurism.