Op 19 oktober trappen we onze nieuwste programmareeks af: VOX-POP ArtiShock. Iedere maand tovert VOX-POP de ruimte op een donderdag om tot werkplaats voor chaos en creativiteit. Van dj-les tot linosnedeworkshops: steeds oefen je met een andere kunstvorm. Met dit keer een workshop door Maaike Brink en Anna Theunissen!
Kerngegevens van evenement ArtiShock #1: Een collage van de stad
19 oktober 2023

VOX-POP Artishock #1

De eerste editie van VOX-POP ArtiShock valt samen met de laatste dag van de expositie The city as a black box van Anna Theunissen. De tentoonstelling toont een videoinstallatie waarin willekeurige en surrealistische straattaferelen verwerkt zijn. Ze laten de vervreemding zien die je soms op straat ervaart. Geïnspireerd op Anna’s videocollages ga je aan de slag en maak je een werk over je eigen straatervaringen.

We starten met een minicollege door cultuursocioloog Dos Elshout over het werk van Walter Benjamin, authentieke kunst v.s. reproductie en de moderne stedelijke ervaring van flaneren in het begin van de 20e eeuw. Daarna gaan we aan de slag met workshop-hosts Maaike Brink en Anna zelf. We sluiten de workshop af met een borrel.

Bijdragers

Dos Elshout

Dos Elshout (1955) is Cultuursocioloog. Hij werkte tot 2022 op de Universiteit van Amsterdam als stafdocent, waar hij doceerde in Cultuursociologie, Cultuurbeleid & management en Empirisch onderzoek. Juni 2016 promoveerde hij op zijn onderzoek naar de effecten van de verzakelijking in de Nederlandse museumwereld sinds de Tweede Wereldoorlog.  Elshout geeft lezingen en publiceert geregeld. Hij is bestuurslid van Stichting Dirkje Kuik in Utrecht, Stichting Vrouw & Muziek en het Genootschap Amstelodamum in Amsterdam, en was gedurende twee Kunstenplan periodes lid van de Commissie Musea, Erfgoed en Monumenten van de Amsterdamse Kunstraad.

Anna Theunissen

Als fotograaf combineert Anna openhartige portretten van haar huisgenoten, buren en vrienden met haar observaties op straat. Door de dynamiek van het straatleven te vermengen met de individuen die zij tegenkomt creëert Anna verhalen waarin zij op zoek gaat naar de nuances waar de scheiding tussen privé en publiek vervaagt. De stad dient als podium voor deze toevallige ontmoetingen, waar we elkaar op onvoorziene en fantasierijke manieren ontmoeten. In haar werk worden de mensen personages in een wereld van vluchtige verbindingen en onzekere verbintenissen. Ondanks het gebrek aan duidelijkheid in onze relaties, blijven we eindeloos verbonden terwijl deze momenten samenkomen, uit elkaar vallen en vervagen met de tijd. Elk moment vormt het decor voor de volgende onverwachte ontmoeting.

Maaike Brink

Maaike Brink (2002) studeert Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na het afronden van een middelbare school, die zich profileerde als vooropleiding van de kunstacademie, besloot zij dat zij geen kunstenaar was. Toch is het maken van kunst een grote passie gebleven. Het geven van creatieve workshops is iets was ze af en toe doet bij VOX-POP. Dit is een nasleep gebleken van haar tijd in de Studentencommissie waar zij deze ook een aantal keren heeft begeleidt.

Praktische informatie

De workshop start om 16.30 uur en duurt tot 18.00 uur. Van 18.00 tot 18.30 uur is er een borrel. Deelname aan de workshop is gratis, maar je moet je wel even aanmelden. Dat kan via onderstaande link. Locatie: VOX-POP, Binnengasthuisstraat 9, 1012ZA, Amsterdam.